Головна » Статті » Для учнів |
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗНАННЯ ДЛЯ УЧНІВ 7 КЛАСУ. Раціональний руховий режим школяра (добовий, тижневий та протягом року). Рухова активність є невід’ємною частиною способу життя та поведінки учнів, що визначається генетичними, соціально-економічними та культурними факторами, залежить від організації фізичного виховання, морфо-функціональних особливостей організму, типу нервової системи, кількості вільного часу, мотивації до занять, доступності спортивних споруд і місць відпочинку. Протягом життя людини рухова активність відіграє різну роль. У дитячому віці вона визначає нормальне зростання та розвиток організму, найповнішу реалізацію генетичного потенціалу, підвищує опірність захворюванням. Низький рівень рухової активності негативно впливає на організм дитини. Різноманіття причин дефіциту рухів, ступінь та тривалість його виразності створюють можливості для адаптаційно- фізіологічних і патологічних змін в організмі. Діапазон рухової активності може бути мінімальним, оптимальним і максимальним. Мінімальний рівень дозволяє підтримувати нормальний функціональний стан організму. За оптимального досягається найвищий рівень функціональних можливостей організму; за максимального — надмірні навантаження можуть призвести до перевтоми та різкого зниження працездатності. Існує кілька методів кількісного оцінювання рухової активності: - за даними хронометражу виконаної протягом доби (тижня) роботи; - за показниками енерговитрат; - шляхом підрахунку енергетичного балансу; - під час виконання фізичного навантаження — за показниками частоти серцевих скорочень. Рухова активність може бути організованою (під керуванням викладача, тренера, батька або товариша) і неорганізованою (самостійною). Організована рухова активність може здійснюватися в найрізноманітніших формах. У школі — це урок фізичної культури, заняття у спортивній або оздоровчій секції, гуртках за інтересами (наприклад, танцювальний) та ін. У неорганізованих формах найчастіше виявляється дозвільна, ігрова та релаксаційна рухова активність. Доведено, що у дні, коли за розкладом проводиться урок фізичної культури, дефіцит рухової активності складає 40 %, а в дні, коли таких уроків немає,— збільшується до 80 %. Зважаючи на те, що урок максимально компенсує 40 % природньої біологічної потреби школярів у русі, добовий обсяг активних рухів повинен складати не менше ніж 2 год, а тижневий — не менше ніж 14 год. Добовий руховий режим складається з самостійного виконання комплексів ранкової гігієнічної гімнастики, шкільних динамічних перерв із цілеспрямованими фізичними навантаженнями, уроків фізичної культури (двічі-тричі за тиждень). Шкала оцінювання добової рухової активності дітей 11—14 років (за А. Г. Сухаревим)
Орієтовні рекомендації щодо тижневого обсягу рухової активності
Руховий режим протягом року передбачає, крім згаданих вище форм, участь у позакласних і позашкільних спортивно-оздоровчих заходах, рухову активність на природі, різні види туризму та ін. Форми занять рекреаційної, фізкультурно- оздоровчої та спортивної спрямованості. Існують такі види фізкультурно-оздоровчих занять: - кондиційне тренування; - рекреативні заняття. Кондиційне тренування — це система засобів фізичної культури, що використовуються для досягнення та збереження високого рівня фізичного стану. Воно складається з трьох періодів: підготовчого, основного та підтримувального. Оптимальний оздоровчий ефект відзначається за умови комплексного використання вправ переважно аеробної й змішаної аеробно-анаеробної спрямованості. Рекреативно-оздоровчі форми діяльності (туристські походи, фізкультурно-спортивні розваги) забезпечують активний відпочинок і сприяють задоволенню емоційних потреб. Дві форми рекреації: - активна (фізична); - пасивна (споживча) або рекреація з фізичною та розумовою домінантою. Фізична рекреація — це процес використання засобів, форм і методів фізичної культури, що спрямований насамперед на задоволення потреби в активному відпочинку, відновленні, розвазі та вдосконалюванні особистості у вільний або спеціально визначений час. Формами організації є спортивно-масові заходи, організовані або самостійні заняття. Засобами фізичної рекреації є будь-які види вправ: туризм, танці, рухливі та спортивні ігри та ін. Інтенсивність навантажень і тривалість у рекреаційних формах занять не мають чіткої регламентації. Рекреаційний туризм — це пересування людей у вільний час із метою відпочинку, що необхідний для відновлення фізичних і душевних сил людини. Типи рекреаційного туризму: - туристсько-оздоровчий; - пізнавально-туристський. Для кожного типу необхідний свій вид рекреаційних ресурсів (технологічних, людських та природних). До першого типу належать кліматичні фактори, що в комбінації із джерелами мінеральних вод і лікувальних грязей створюють сприятливі умови для формування курортного комплексу. До другого, крім згаданого вище, належить історико-культурний потенціал. Основні види клімато-рекреаційної діяльності: - аеротерапія (дихання морським повітрям, повітряні ванни); - таласотерапія (морські купання); - геліотерапія (сонячні ванни); - кінезотерапия (прогулянки берегом моря, спортивні ігри, плавання, веслування та інші види водного спорту). Профілактично-оздоровчі заняття спрямовані на профілактику найпоширеніших захворювань і профілактику професійних захворювань. Організаційними формами є організовані та самостійні заняття. У профілактично-оздоровчих заняттях використовують найефективніші засоби оздоровлення (фізичні вправи, загартовування, масаж, гідро- та фітотерапія, психофізичні впливи, функціональна музика та ін.). Технологія добирання вправ: - спочатку визначають наявність і ступінь виразності окремих факторів ризику розвитку захворювань у конкретної людини; - виявляють характерні порушення, що можуть виникнути в людей певної професії або під час роботи в певних умовах; - визначають комплекс засобів оздоровлення для корекції, зменшення ступеня виразності факторів ризику захворювань або попередження порушень; - уточнюють параметри рухової активності та зміст занять фізичними вправами для конкретної людини. Метою занять спортивної спрямованості є вдосконалювання у певному виді рухової діяльності шляхом участі у змаганнях різного рівня, виконання класифікаційних вимог і досягнення спортивної майстерності. Основною формою при цьому є заняття в спортивних гуртках та секціях у загальноосвітніх і дитячо-юнацьких спортивних школах. Крім того можливими є заняття у гуртках за місцем проживання та самостійні заняття. Відродження Олімпійських ігор сучасності. У другій половині XIX століття завдяки створенню перших міжнародних федерацій і проведенню світових чемпіонатів та міжнародних зустрічей спорт стає одним із найважливіших елементів міждержавного спілкування, що сприяє зближенню народів. За ініціативи барона П’єра де Кубертена, яку підтримали представники 12 країн на установчому конгресі у Парижі (1894), було створено керівний орган олімпійського руху — Міжнародний олімпійський комітет (МОК) і затверджено розроблену бароном Олімпійську хартію (зведення правил і положень МОК). Традиційно день 23 червня щорічно відзначають як Олімпійський день. Згодом Олімпійська хартія стала основою статутних документів Міжнародного олімпійського комітету, в ній містяться опис і статут Олімпійського прапора, Олімпійського символу й Олімпійського девізу: «Сitius, аltius, fortius» («Швидше, вище, сильніше»). 1928 року була втілена ідея Кубертена — запалювання Олімпійського вогню від сонячних променів (за допомогою лінзи) у храмі Зевса в Олімпії і його доставлення смолоскиповою естафетою на Олімпійський стадіон до церемонії відкриття Ігор за спеціальним маршрутом. Відповідно до Олімпійської хартії, честь проведення Олімпійських ігор надається місту, а не країні. Рішення про обрання столиці Олімпійських ігор приймається МОК не пізніше ніж за 6 років до початку Ігор. Хроніка Олімпійських ігор І Олімпіада — Афіни (Греція), 1896 р. У першій Олімпіаді взяли участь 311 спортсменів із 13 країн. Змагання серед жінок не проводилися. Першим олімпійським чемпіоном став американський легкоатлет Дж. Коннолі, який переміг у змаганнях з потрійного стрибка (13 м 71 см). Найбільший інтерес викликав марафонський біг (42 км 195 м), у якому переміг поштовий службовець Спиридон Луїс, що став національним героєм Греції. Серед численних призів він одержав 10 центнерів шоколаду, 10 корів і 30 баранів, а також довічне право на безкоштовні послуги кравця й перукаря. Усіх переможців нагороджували в останній день змагань. За античною традицією голову чемпіона вінчав лавровий вінок, йому вручали маслинову гілку, зрізану у «священному гаї Олімпії», медаль і диплом. Від першої Олімпіади була започаткована традиція підняття державних прапорів під національний гімн на честь переможця. ІІ Олімпіада — Париж (Франція), 1900 р. У ній брали участь понад 1300 спортсменів із 21 країни. Олімпіада була приурочена до Всесвітньої виставки, що занадто розтягло терміни її проведення. Уперше у ній брали участь жінки (у змаганнях з тенісу й гольфу). Першою олімпійською чемпіонкою стала англійка Шейла Купер, яка перемогла у змаганнях з тенісу. Героями змагань стали американські легкоатлети: Р. Юрі — переможець змагань у стрибках з місця в довжину, висоту та в потрійному стрибку, який здобув прізвисько «людина-гума», і А. Кренцлейн — переможець у чотирьох видах програми: двох з олімпійським рекордом — у бігу на 110 м із бар’єрами та 200 м із бар’єрами; і двох зі світовим рекордом — у бігу на 60 м та у стрибках у довжину. ІІІ Олімпіада — Сент-Луїс (США), 1904 р. У ній брали участь понад 600 спортсменів із 12 країн. Через те, що квитки з Європи коштували дорого, приїхало тільки 39 спортсменів (у команді США було понад 500 учасників). Великого успіху домігся кубинський фехтувальник Р. Фонст, який здобув три золотих медалі у змаганнях рапіристів і шпажистів. Знову поза конкуренцією був американський стрибун з місця Р. Юрі, як і чотири роки тому, він виграв три золоті нагороди. Усього ж на рахунку американських спортсменів було 70 золотих (із 89), 75 срібних і 65 бронзових нагород. ІV Олімпіада — Лондон (Велика Британія), 1908 р. До програми вперше ввійшов зимовий вид спорту — фігурне катання на ковзанах, у якому успішно виступив представник Росії — М. Панін-Коломенкін, він виборов першу золоту медаль в олімпійській історії своєї країни. Після завершення Ігор були опубліковані таблиці підрахунку медалей, завойованих командами різних країн,— уперше з’явився неофіційний командний залік. Успішніше за інших виступила команда господарів Ігор. V Олімпіада — Стокгольм (Швеція), 1912 р. Видатний успіх здобув американський легкоатлет, індіанець за походженням, Дж. Торп, який переміг у змаганнях з п’ятиборства й десятиборства. З ініціативи Кубертена відбувся перший Конкурс мистецтв за розділами архітектура, живопис, література, музика й скульптура. VІ Олімпіада — Берлін (Німеччина), 1916 р. Не відбулася через Першу світову війну. VІІ Олімпіада — Антверпен (Бельгія), 1920 р. За спеціальним рішенням МОК Німеччина та її союзники у війні були відсторонені від участі в Іграх, не була запрошена й Радянська Росія. Уперше на Іграх було піднято Олімпійський прапор, учасники змагань проголосили Олімпійську клятву. Кращим спортсменом був визнаний фінський бігун П. Нурмі, який виграв три золоті медалі (крос 8000 м в особистій і командній першості й біг на 10 000 м) і одну срібну (біг на 5000 м). VІІІ Олімпіада — Париж (Франція), 1924 р. Героями Ігор стали фінський стаєр П. Нурмі (5 золотих медалей) і американський плавець Дж. Вайс- Мюллер (3 золоті медалі). ІХ Олімпіада — Амстердам (Нідерланди), 1928 р. Уперше як символ миру на церемонії відкриття випустили голубів. Свою останню (9-ту золоту) олімпійську нагороду здобув П. Нурмі в бігу на 10 000 м. Х Олімпіада — Лос-Анджелес (США), 1932 р. Уперше спеціально для учасників було побудовано Олімпійське містечко. Було встановлено 41 олімпійський і 18 світових рекордів. Сенсацією став виступ японських плавців, які виграли у п’яти із шести видів програми. К. Кітамура, переможцеві на дистанції 1500 м у вільному стилі, виповнилося лише 14 років, а чемпіону на 100 м Я. Міязакі — 15. ХІ Олімпіада — Берлін (Німеччина), 1936 р. Уперше смолоскип, запалений від променів сонця в грецькій Олімпії, було доставлено естафетою на Олімпійський стадіон у Берліні. Героєм Ігор став негритянський легкоатлет Дж. Оуенс, який установив чотири олімпійських рекорди в бігу на 100 м, 200 м, естафеті 4 х 100 м і першим в історії легкої атлетики подолав рубіж 8 м у стрибках у довжину (8 м 6 см). ХІІ Олімпіада — Гельсінкі (Фінляндія), 1940 р. Не відбулася через Другу світову війну. ХІІІ Олімпіада — Лондон (Велика Британія), 1944 р. Не відбулася через Другу світову війну. ХІV Олімпіада — Лондон (Велика Британія), 1948 р. Не були допущені до змагань Німеччина та Японія. Героїнею Ігор визнана «летуча голландка» Ф. Бланкерс-Кун, яка лідирувала у всіх чотирьох видах легкоатлетичної бігової програми серед жінок (100 м, 200 м, 80 м з бар’єрами та в естафеті 4 х 100 м). ХV Олімпіада — Гельсінкі (Фінляндія), 1952 р. У ній уперше брала участь команда СРСР (близько 300 осіб). Героями Ігор стали чехословацький бігун Е. Затопек, який переміг на стаєрських дистанціях 5000 м і 10 000 м та в марафоні, і радянський гімнаст В. Чукарін (4 золотих і 2 срібних нагороди). Несподівано для спортивного світу спортсмени СРСР поділили з командою США командну першість у неофіційному заліку. ХVІ Олімпіада — Мельбурн (Австралія), 1956 р. Радянський легкоатлет В. Куц переміг на дистанціях 5000 м і 10000 м (з олімпійським рекордом) і був визнаний кращим спортсменом. Рекордсменкою Ігор стала гімнастка Л. Латиніна, яка виграла 4 золотих медалі. На двох наступних Іграх ця видатна спортсменка виграла ще 5 золотих нагород, ставши в результаті володаркою найбільшої кількості золотих олімпійських нагород. Дотепер ніхто не зміг перевищити це досягнення. Радянські спортсмени вибороли найбільшу кількість золотих (37), срібних (29) і бронзових (32) медалей. ХVІІ Олімпіада — Рим (Італія), 1960 р. Кращими спортсменами ігор визнані радянський важкоатлет Ю. Власов і американська бігунка В. Рудольф (три золотих медалі). Уперше на Олімпійських іграх загинув спортсмен через застосування допінгу (велосипедист із Данії К. Е. Йенсен). ХVІІІ Олімпіада — Токіо (Японія), 1964 р. А. Бікіла став першим спортсменом в історії Олімпійських ігор, який двічі переміг у марафоні. Уперше велася телетрансляція з олімпійських арен на інші континенти, і за ходом змагань змогли стежити понад 1 млрд людей. ХІХ Олімпіада — Мехіко (Мексика, 2240 м над рівнем моря), 1968 р. «Стрибок у 21 століття» зробив американський легкоатлет Б. Бімон (8 м 90 см), цей рекорд був неперевершеним до 1991 р., а його співвітчизник Р. Фосбері, переможець змагань у стрибках у висоту, поклав початок новій школі стрибка. ХХ Олімпіада — Мюнхен (ФРН), 1972 р. Уперше результати змагань із легкої атлетики й плавання фіксувалися з точністю до 0,01 с. Сенсаційні результати: перемога баскетболістів СРСР у фіналі над командою США, яка раніше не програвала на Олімпійських іграх; дві золотих медалі радянського спринтера В. Борзова на дистанціях 100 м і 200 м; три перемоги кубинських боксерів. Одним із головних героїв Мюнхена став американський плавець М. Спіц, який здобув сім золотих медалей і встановив сім світових рекордів. Уперше проведення Олімпійських ігор було затьмарено терористичним актом — захопленням у заручники членів ізраїльської делегації, що спричинило людські жертви. ХХ І Олімпіада — Монреаль (Канада), 1976 р. Одним із «дебютантів» став космічний супутник, який здійснив за допомогою лазера передачу вогню Олімпії з Афін до Оттави, звідки вогонь було доставлено до Монреаля за допомогою традиційної смолоскипової естафети. ХХІ І Олімпіада — Москва (СРСР), 1980 р. У зв’язку з уведенням радянських військ до Афганістану група держав з 'ініціативи США оголосила бойкот Іграм у Москві, не представивши своїх команд. Було встановлено 74 олімпійських і 36 світових рекордів. Рекордну кількість медалей за всю історію олімпізму — 197 (у тому числі 80 золотих) — вибороли радянські спортсмени. ХХІІІ Олімпіада — Лос-Анджелес (США), 1984 р. З ініціативи уряду СРСР Радянський Союз, кілька соціалістичних та інших країн відмовилися взяти участь в Іграх. Поза конкуренцією була команда США (83 золотих медалі) на чолі з 23-річним лідером її легкоатлетів К. Л’юїсом, який здобув 4 золотих медалі (100 м, 200 м, естафета 4 х 100 м і стрибки в довжину). ХХІ V Олімпіада — Сеул (Південна Корея), 1988 р. Олімпіада була затьмарена допінговим скандалом через виступ канадського спринтера Б. Джонсона, який переконливо виграв фінальний забіг на 100 м, але згодом був дискваліфікований. Серед героїв Ігор — американська бігунка Ф. Гріффіт-Джойнер, яка встановила світові рекорди в бігу на 100 і 200 м, її співвітчизник — плавець М. Біонді (5 золотих медалей), плавчиха із НДР К. Отто (6 золотих медалей). ХХV Олімпіада — Барселона (Іспанія), 1992 р. Збірній СНД удалося вибороти найбільшу кількість медалей — 111 (золотих — 45, срібних — 38, бронзових — 29) і випередити збірну США (37, 34, 37 медалей відповідно). Уперше за всю історію спортивної гімнастики на одних Іграх 6 золотих нагород здобув В. Щербо з Білорусії. Американський легкоатлет К. Л’юїс здобув 8 перемог на Олімпіадах (у Барселоні виграв 2 золотих). Уперше в Барселоні виступала збірна американських професіоналів із баскетболу — «Огеат іеат» («Команда мрії»), яка впевнено виборола олімпійське золото. ХХVІ Олімпіада — Атланта (США), 1996 р. Уперше самостійними командами виступали Росія, Україна та інші колишні союзні республіки СРСР. Утретє поспіль чемпіоном Ігор став російський борець О. Карелін. Свою дев’яту золоту медаль завоював видатний американський легкоатлет К. Л’юїс (стрибки в довжину). Збірна США впевнено посіла перше місце в командному заліку (44 золотих, 32 срібних, 25 бронзових нагород). ХХVІІ Олімпіада — Сідней (Австралія), 2000 р. Установлено 42 світових рекорди. Україна виборола 3 золотих і по 10 срібних і бронзових медалей (21-ше загальнокомандне місце). ХХVІІІ Олімпіада — Афіни (Греція), 2004 р. Українські спортсмени здобули 9 золотих, 5 срібних і 9 бронзових медалей, у загальнокомандному заліку Україна посіла 12-те місце. ХІХ Олімпіада — Пекін (Китай), 2008 р. Церемонію відкриття Ігор спостерігали 91 тис. глядачів на стадіоні та близько 4 млрд глядачів у всьому світу. Установлено 43 світових і 132 олімпійських рекорди. Американський плавець М. Фелпс виборов 8 золотих олімпійських медалей. Ігри цієї Олімпіади стали для України найрезультативнішими в її історії. Українські спортсмени здобули 27 нагород (7 золотих, 5 срібних і 15 бронзових медалей), посівши у неофіційному командному заліку рекордне 11-те місце. ХХХ Олімпіада – Лондон (Великобританія) з 27 липня по 12 серпня 2012 року. Лондон став першим містом, яке прийняло ігри вже втретє (до цього вони проходили там в 1908 і 1948 роках). Талісмани ігор — Венлок і Мандевіль. В медальному заліку Україна посіла почесне 14-е місце. ХХХ Літні Олімпійські ігри стали історією. За 17 днів розіграно 302 комплекти медалей у 39-ти спортивних дисциплінах. Українські спортсмени вибороли у Лондоні 20 медалей - 6 золотих, 5 срібних і 9 бронзових. А в медальному заліку Україна посіла почесне 14-е місце серед 204 країн-учасниць (8-е серед європейських держав). Якщо зазирнути в історію, то це найгірший результат з часу незалежності. Адже у попередні Літні Ігри, починаючи з Атланти-1996 і закінчуючи Пекіном-2008, Україна мала мінімум 23 медалі. Однак з точки зору розвитку спорту в нашій країні це феноменальний результат. За тих умов, коли спортсмени у тій чи іншій дисципліні не мають гідних умов для тренування, вони показали прекрасні результати. До того ж, не варто забувати, що через суддівські скандали Україна не дорахувалася мінімум трьох медалей (бокс, спортивна гімнастика і легка атлетика).
Хроніка Зимових Олімпійських ігор За сприяння МОК у 1924 р. у Франції відбувся Зимовий спортивний тиждень, який через рік на конгресі у Празі отримав офіційний статус Перших Зимових Олімпійських ігор. І Зимові Олімпійські ігри — Шамоні (Франція), 1924 р. У них брали участь приблизно 300 спортсменів із 16 країн. У програмі — змагання з лижного спорту, швидкісного бігу на ковзанах, бобслею, фігурного катання, хокею із шайбою. Жінки змагалися тільки у фігурному катанні. «Королем лижні» назвали норвезького гонщика Т. Хауга, який переміг на двох дистанціях (18 км, 50 км) і в північному двоєборстві — стрибках із трампліна й лижній гонці на 18 км; він став першим чемпіоном Зимових Олімпійських ігор і був визнаний гідним пам’ятника ще за життя. Також три золотих медалі виграв фінський ковзаняр К. Тунберг. Поза конкуренцією в командному заліку виявилися спортсмени Норвегії. ІІ Зимові Олімпійські ігри — Санкт-Моріц (Швейцарія), 1928 р. Свою першу золоту медаль виборола норвежка С. Хені, якій ще не виповнилося 16 років. ІІІ Зимові Олімпійські ігри — Лейк-Плесід (СІЛА), 1932 р. Спортсмени США й Канади склали половину всіх учасників. Європейці здобули 4 медалі в лижному спорті й три у фігурному катанні, де знову поза конкуренцією була С. Хені. ІV Зимові Олімпійські ігри — Гармаш-Партенкірхен (Німеччина), 1936 р. С. Хені виграла свою третю золоту медаль, а її співвітчизник ковзаняр І. Баллангруд — три золотих і одну срібну. V Зимові Олімпійські ігри — Санкт-Моріц (Швейцарія), 1948 р. У завзятій боротьбі за загальнокомандну першість перемогли шведи. Американський фігурист Р. Баттон приголомшив глядачів і суддів своїм акробатичним стилем катання, поклавши початок новій школі у фігурному катанні. VІ Зимові Олімпійські ігри — Осло (Норвегія), 1952 р. Господарі змагання — норвежці — домінували не тільки в традиційно своїх «коронних» видах — лижних перегонах і ковзанярському спорті, а С. Еріксен продемонстрував нову «техніку ніг» (за допомогою якої міг змінювати напрямок руху), що стала основною для декількох поколінь гірськолижників. Серед чоловіків-фігуристів знову не було рівних Р. Баттону (США). VІІ Зимові Олімпійські ігри — Кортіна-д’Ампеццо (Італія), 1956 р. Серед країн-дебютантів — СРСР. Уперше велася пряма телевізійна трансляція змагань. Австрієць Т. Зайлер виграв три золоті медалі в гірськолижному спорті. Сенсацією завершився турнір хокеїстів — перемогла команда СРСР. Збірна СРСР стала першою і в неофіційному командному заліку. VІІІ Зимові Олімпійські ігри — Скво-Веллі (США), 1960 р. Сценарій ефектного відкриття Ігор у «Долині індіанок» написав відомий кіно- продюсер і режисер Голівуду Уолт Дісней: у ньому було передбачено олімпійський феєрверк, хор із 2500 виконавців, 2000 голубів, які злітають, гарматний залп. ІХ Зимові Олімпійські ігри — Інсбрук (Австрія), 1964 р. Рекордні ігри за кількістю учасників і розмаїтістю програми. Героями Ігор стали ковзанярка Л. Скоблікова (СРСР, 4 золотих медалі), а також шведський лижник С. Ернберг, який став чртириразовим олімпійським чемпіоном. Х Зимові Олімпійські ігри — Гренобль (Франція), 1968 р. На спеціальному засіданні МОК було дозволено користуватися лижами з рекламними написами. За змаганнями спостерігало понад 600 млн телеглядачів. Героєм Олімпійських ігор і національним героєм Франції став гірськолижник Ж.-К. Кіллі, який виграв три золотих медалі. ХІ Зимові Олімпійські ігри — Саппоро (Японія), 1972 р. Героями Ігор стали нідерландський ковзаняр А. Схенк і радянська лижниця Г. Кулакова, вони завоювали по три золотих медалі. Чергову перемогу в турнірі хокеїстів одержала команда СРСР. У неофіційному заліку збірна СРСР значно випередила команду НДР, яка стала другою. ХІІ Зимові Олімпійські ігри — Інсбрук (Австрія), 1976 р. Бобслеїсти й саночники команди НДР виграли всі 5 золотих медалей. У неофіційному заліку перші три місця посіли команди СРСР, НДР і США. ХІІІ Зимові Олімпійські ігри — Лейк-Плесід (США), 1980 р. Героями Ігор стали американський ковзаняр Е. Хайден, який виборов 5 золотих медалей, та радянський лижник М. Зімятов (З золотих). Учетверте поспіль на Іграх в естафеті біатлоністів перемогла команда СРСР, утретє олімпійською чемпіонкою в парному катанні стала І. Родніна. Сенсацією завершився турнір хокеїстів, у якому виграла збірна США. Уперше в командному заліку першенствувала збірна НДР. ХІV Зимові Олімпійські ігри — Сараєво (Югославія), 1984 р. Серед героїв Ігор — фінська лижниця М.-Л. Хямялайнен (3 золотих і одна бронзова медалі), ковзанярка із НДР К. Енке (2 золотих і 2 срібних), шведський лижник Г. Сван (2 золотих, 1 срібна й 1 бронзова). ХV Зимові Олімпійські ігри — Калгарі (Канада), 1988 р. Уперше змагання ковзанярів проводилися в критому Палаці спорту. Герої Ігор — голландська ковзанярка І. ван Геннін (3 золотих), італійський гірськолижник А. Томба (2 золотих), фінський стрибун із трампліна М. Нюке- нен (3 золотих). Шосту естафету поспіль у біатлоністів виграли спортсмени СРСР. ХVІ Зимові Олімпійські ігри — Альбервілль (Франція), 1992 р. Росіянка Л. Єгорова виграла З дистанції на лижні. Наймолодшим чемпіоном Ігор став фінський стрибун із трампліна 16-річний Т. Ніемінен. ХVІІ Зимові Олімпійські ігри — Ліллехаммер (Норвегія), 1994 р. За рішенням МОК з 1994 р. Зимові Олімпійські ігри проводяться в середині Олімпіади, через два роки після літньої Олімпіади. Уперше не потрапила до трійки призерів збірна хокеїстів Росії. ХVІІІ Зимові Олімпійські ігри — Нагано (Японія), 1998. Серед феноменальних результатів — світові рекорди ковзанярів: голландця Д. Ромме на 10 000 м і німкені К. Пехштайн на 5 000 м; унікальне досягнення російських лижниць, які вибороли всі 5 золотих медалей, у тому числі лідер команди Л. Лазутіна — 3 золотих. Уперше до участі в хокейному турнірі були допущені професіонали. У фінальному матчі збірна Чехії з непробивним воротарем Д. Гашеком виборола перемогу у збірної Росії на чолі із кращим бомбардиром П. Буре. ХІХ Зимові Олімпійські ігри — Солт Лейк Сіті (США), 2002 р. Перше загальнокомандне місце посіла збірна Німеччини, в активі якої 35 медалей (12 золотих, 16 срібних та 7 бронзових). ХХ Зимові Олімпійські ігри — Турін (Італія), 2006 р. Україна з 2 бронзовими медалями посіла 18-те місце, розділивши його з Польщею (1 срібна й 1 бронзова медалі) і Австралією (одна золота й одна бронзова медалі). Президент МОК Ж. Рогге назвав ці Ігри «високоякісними», особливо відзначивши той факт, що володарями медалей стали представники 24 країн. ХХІ Зимові Олімпійські ігри — Ванкувер (Канада), 2010 р. Запам’яталися загибеллю грузинського бобслеїста Н. Кумаріташвілі та мужністю словенської лижниці П. Майдич, яка під час розминки зламала 4 ребра та пошкодила легені, але після виступів у кваліфікації та фіналі посіла третє місце. Від України виступали 47 спортсменів; найкращий результат — 5-те місце. ХХІІ Зимові Олімпійські ігри - СочІ (РосІя) 7—23 лютого 2014 р. Леопард, Зайка і Білий ведмідь — талісмани зимових Олімпійських ігор 2014 Збірна України на Іграх в Сочі завоювала 2 медалі - золоту і бронзову та зайняла в загальнокомандному заліку 20 місце. Українська жіноча збірна з біатлону завоювала свої перші в історії України золоті медалі зимових Олімпійських ігор. Раніше біатлоністка Віта Семеренко завоювала в напруженій боротьбі бронзову медаль в спринті на дистанції в 7,5 км. Засоби розвитку сили, гнучкості та методи контролю Сила — це здатність людини долати зовнішній опір або протидіяти йому за рахунок активних м’язових зусиль. Під час розвитку сили слід мати на увазі, що м’язи можуть проявляти силу в таких режимах роботи: - у статичному (ізометричному) режимі (м’яз під час збудження не скорочується), такі умови виникають, наприклад, у деяких статичних положеннях тіла, нерухомому утриманні вантажу, у спробах підняти непосильну вагу та ін.; - у динамічному (ауксотонічному) режимі (робота виконується як при зменшенні довжини, так і при збільшенні довжини м’яза). Основні методи розвитку сили: - метод повторних зусиль — вправи виконуються зі звичайною швидкість без обтяжень, з обтяженнями або з подоланням опору партнера до вочевидь вираженого стомлення тих м’язів, що беруть участь у роботі, але не більше ніж 10-12 разів, до відмови, тому що тренувальний вплив досягається тільки в останніх повтореннях, коли до роботи залучаються нові рухові одиниці; - метод максимальних зусиль — вправи виконуються не більше ніж двічі-тричі з одночасним включенням найбільшої кількості рухових одиниць, максимальною частотою еффекторних імпульсів, синхронним ритмом активності рухових одиниць; - метод динамічних зусиль — максимальне напруження створюється за рахунок переміщення будь-якого невеликого обтяження з граничною швидкістю: вправу необхідно виконувати максимальну кількість разів за певний невеликий відрізок часу (приблизно 10 с); - метод ізометричних зусиль — досягнення максимального напруження м’язів у статичних вправах, у динамічних вправах із зупинками та утриманням статичних положень на 5-6 с; - комбінований метод — застосування всіх згаданих вище методів за коловою системою у такій послідовності: методи динамічних зусиль — максимальних зусиль — ізометричних зусиль — повторних зусиль. На кожному місці занять слід виконувати не менше ніж 2—3 вправи з інтервалом відпочинку 20-60 с, а під час переходу до наступного місця — пауза 2-3 хв. Як засоби розвитку силових здібностей використовуються: - вправи із зовнішнім суворо дозованим обтяженням (вага снарядів, тренажери); - вправи із зовнішнім не суворо дозованим обтяженням (опір партнера, опір пружних предметів або умови середовища); - вправи із обтяженням вагою власного тіла або самоопором (гімнастичні силові вправи, легкоатлетичні стрибкові та метальні вправи, вправи з подоланням перешкод та ін.). Кількісно силові можливості можна оцінити у два способи. Перший спосіб заснований на використанні динамометрів (найпоширеними є кистьовий і становий). З їх допомогою можна оцінити силу в певний момент м’язового напруження всіх м’язових груп у стандартних завданнях і у статичних, і динамічних умовах. Другий спосіб оцінювання силових здібностей здійснюється за допомогою спеціальних контрольних вправ-тестів. Види контролю над силовими здібностями: - прямий (максимальна сила визначається за найбільшою вагою, яку може подолати учень у простому русі, що не залежить від рівня технічної майстерності); - непрямий (використання контрольних випробувань швидкісно-силових здібностей і силової витривалості. Критеріями їх оцінювання є дальність кидків, метань або стрибків, кількість підтягувань та ін.) При цьому, наприклад, дальність метання снаряда (вагою 60-100 % від максимально можливого для учня) характеризує його силові здібності, а дальність метання снаряда вагою (до 25 % від максимально можливого — швидкісні. Під гнучкістю розуміють морфологічні і функціональні властивості опорно-рухового апарату, що визначають ступінь рухливості у суглобах окремих його ланок. Відрізняють динамічну гнучкість, що виявляється у вправах динамічного характеру (махи, повороти, нахили та ін.), і пасивну гнучкість, що виявляється у вправах статичного характеру (рівновага, утримування пози та ін.). Для розвитку гнучкості використовуються вправи, під час виконання яких можливими є рухи зі значною амплітудою у відповідних суглобах. Особливість занять із розвитку гнучкості полягає в тому, що вправи виконуються серіями, за достатньої кількості повторень (до 30 -40 разів), бажано за певних показників частоти серцевих скорочень (170-180 уд/хв) з урахуванням роботи організму у змагальному режимі. Розвивати та підтримувати гнучкість необхідно постійно, проте обсяг таких тренувальних завдань повинен бути індивідуальним. Основними засобами реалізації завдань із розвитку гнучкості є загальнорозвивальні і спеціально-підготовчі вправи. Ці вправи можуть бути активними, пасивними або комбінованими, можуть виконуватися як в динамічному, так і в статичному режимах. Загальнорозвивальні вправи добирають із засобів основної та спортивно-прикладної гімнастики, а спеціально-підготовчі — з елементів конкретного виду спорту. До вправ, що розвивають гнучкість, належать: - махові рухи окремими ланками тіла; - пружні вправи; - збереження статичних положень у можливо великих ступенях розтягування; - усі активні рухи, що виконуються з максимальною амплітудою, статичні вправи, що пов’язані зі збереженням максимальної амплітуди впродовж декількох секунд. Найважливіше — виконання вправ на розвиток гнучкості не повинно супроводжуватися больовими відчуттями, адже це призводить до травматизму. Гнучкість вимірюється в градусах або лінійних одиницях (см). Для вимірювання ступеня рухливості у суглобах у градусах використовують гоніометр. Вимірювання гнучкості в лінійних мірах засновано на певному шляху ланки тіла, що переміщується у просторі, від вихідного положення (або певної площини) до вищої точки амплітуди руху. Вимірюється відстань, на яку переміщується певна точка ланки тіла, що рухається. Ознаки перевтоми та засоби їх попередження Перевтома — це патологічний стан, що розвивається в людини внаслідок хронічного фізичного або психологічного перенапруження, недостатнього відпочинку або надмірного робочого навантаження протягом тривалого часу, клінічну картину якого визначають функціональні порушення в центральній нервовій системі'. Перевтома супроводжується головним болем, неуважністю, зниженням пам’яті, уваги, погіршенням сну. В основі перевтоми — перенапруження збуджувального або гальмового процесів, порушення їх співвідношення в корі великих півкуль головного мозку, що дає підстави вважати механізми виникнення та розвитку перевтоми аналогічними до неврозів. У нормі стомлення повинно минати за 2-3 год після завершення занять. Якщо воно триває довше, то це свідчить про неадекватність дібраного фізичного навантаження. Зі стомленням слід боротися тоді, коли воно починає перетворюватися на перевтому, тобто коли стомлення не зникає наступного ранку після тренування. Профілактика перевтоми спрямована на усунення пррічин, що її зумовили. Усі порушення режиму життя, роботи, відпочинку, сну та харчування, а також фізичні та психічні травми, інтоксикація організму з вогнищ хронічної інфекції повинні бути усунутими.
Зовнішні ознаки стомлення під час занять фізичними вправами (за Н. Б. Танбіаном)
Психологічні засоби повинні спрямовуватися на найшвидшу нормалізацію нервово-психічного стану для відновлення функцій фізіологічних систем і працездатності. Можна використовувати психопедагогічиі (наприклад, оптимальний моральний клімат, позитивні емоції, комфортні умови побуту й тренування, цікавий різноманітний відпочинок та ін.) та психогігієнічні засоби регуляції й саморегуляції психічних станів (подовження сну, аутогенне тренування, кольоровий і музичний впливи, прийоми м’язової релаксації, керування тонусом довільної мускулатури, використання медикаментозних засобів та ін.). Основні медико-біологічні засоби відновлення — раціональне харчування (у тому числі використання додаткових вітамінів), фізичні фактори (гідро-, бальнео-, електро-, світло- та теплопроцедури, масаж та ін.), природні рослинні та фармакологічні засоби, раціональний добовий режим, кліматичні фактори, що безпосередньо спрямовані на найшвидшу ліквідацію проявів загального та локального стомлення. Це дозволяє пришвидшити природній плин відновлювальних процесів, підвищити адаптацію організму до наступної м’язової діяльності та його працездатність.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1151 | |
Всього коментарів: 0 | |