Головна » Статті » Для учнів |
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗНАННЯ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ. Правила загартовування холодовими та тепловими процедурами Добираючи процедури для загартовування, слід спиратися на два основні принципи: - усі гартувальні процедури засновані на поперемінному впливі тепла й холоду; - сутність фізіологічної адаптації, що відбувається під час загартовування, полягає у пристосуванні організму до частих змін температури навколишнього середовища; - загартовування, як і будь-яка інша фізіологічна адаптація,— процес досить повільний, що складається з декількох послідовних стадій; скоротити час на проходження кожної стадії або «пропустити» будь-яку з них неможливо, організм буде неспроможним упоратися з новими навантаженнями, і людина занедужає навіть не через те, що мала справу з незнайомими збудниками, а тільки тому, що через нетерпіння вичерпала свої резервні можливості. Ніколи не слід змушувати дитину робити те, що викликає в неї сильні негативні емоції. Загартовування — це фізіологічна адаптація, що здебільшого залежить не від бажання, а від можливостей дитячого організму; вона не відбувається миттєво, кожна її стадія має пройти від початку до кінця, лише за цих умов можна очікувати на стабільні результати. Не потрібно порушувати послідовності в процесі загартовування або ігнорувати жодний з етапів, адже це може призвести до психоемоційного напруження і навіть може викликати стійку відразу до процедур. Будь-яка адаптація, у тому числі й загартовування, потребує додаткових ресурсів. У цей період організму необхідні вітаміни. Улітку й восени проблем із цим немає — багато свіжої городини, ягід і фруктів, а взимку необхідно потурбуватися про те, щоб дитина отримувала в достатній кількості апельсини, банани, яблука тощо. Якщо дитина, незважаючи на загартовування, занедужала, це лише означає, що її імунітет ще не готовий до цього. Доведеться починати все спочатку після її повного одужання і, можливо, робити це неодноразово. До речі, кожного наступного разу буде легше: адже цей шлях відомий, принаймні його частина. Не слід вважати, що після тривалого проведення гартувальних процедур справу завершено і робити вже нічого не потрібно. Фізіологічна адаптація є досить рухливою, тому, досягши певної форми, її потрібно безупинно підтримувати. Займаючись загартовуванням, не слід влаштовувати змагання із рідними, сусідами й знайомими. Не варто перейматися тим, що іншим дітям щось краще вдається,— кожна дитина має індивідуальні можливості та рівень здоров’я. Значення занять фізичною культурою та спортом для підтримання розумової працездатності. Будь-яку діяльність супроводжують процеси стомлення та відновлення. Стомлення є специфічним подразником відновлювальних процесів. Із фізіологічної точки зору особливістю відновлення є те, що зовнішня діяльність людини вже припинена, а внутрішня діяльність організму щодо компенсації робочих витрат ще триває. Відновлювальні процеси відбуваються безпосередньо під час виконання роботи. Після завершення роботи інтенсивність відновлення значно збільшується, завдяки чому працездатність досягає не тільки вихідного робочого рівня, але й упродовж певного проміжку часу навіть перебільшує його (феномен понадвідновлення). Чим інтенсивніше розвивається стомлення (але не переходить у перевтому), тим інтенсивнішими стають процеси відновлення. Мозок, що працює, споживає значно більше кисню, ніж інші органи тіла. Становлячи 2-3 % загальної маси тіла, мозкова тканина в стані спокою поглинає до 20 % кисню, що споживається всім організмом. Відпочинок відновлює працездатність нервових клітин. Чергування роботи та відпочинку є важливою умовою плідної інтелектуальної діяльності. Завдання відпочинку — відновити оптимальне співвідношення основних нервових процесів: збудження та гальмування. Пасивний відпочинок є незамінним для нічного сну, під час якого не тільки ліквідується стомлення, що накопичилося за день, але й відбувається відновлення органів і тканин, що працювали. Найефективнішою формою відпочинку вважається активний відпочинок. Особлива роль тут належить м’язовій діяльності, у процесі якої в роботі беруть участь нервові центри, відмінні від тих, що задіяно у різних формах інтелектуальної діяльності. Перехід від розумової роботи до фізичної дозволяє, по-перше, зберігати та поліпшувати діяльність організму в цілому, по-друге, удосконалювати координаційні механізми функціонування організму. Фізичні вправи, що використовуються в паузах для відпочинку, добираються таким чином, щоб їх складність та інтенсивність максимально відповідали напруженості розумової діяльності: чим напруженішою є робота, тим меншою повинна бути інтенсивність м’язового навантаження. Тонус нервової системи та працездатність головного мозку можна підтримувати тривалий час, якщо ритмічно чергувати скорочення та напруження різних м’язових груп з їх подальшим розтягуванням і розслабленням. Такий режим рухів характерний для ходьби, бігу, пересування на лижах, ковзанах тощо. Для успішної розумової роботи потрібний не тільки тренований мозок, але й треноване тіло, м’язи, що допомагають нервовій системі впоратися з інтелектуальними навантаженнями. Стійкість та активність пам’яті, уваги, сприйняття, переробки інформації пропорційні до рівня фізичної підготовленості людини. Отже, належним чином організована рухова активність та оптимальні фізичні навантаження до, під час і після завершення розумової праці здатні безпосередньо впливати на збереження та підвищення розумової працездатності людини.
Основні цінності олімпізму. Філософія олімпізму, що з’явилася в Давній Греції, заснована на визнанні соціальної цінності спорту, необхідності цілеспрямованої підготовки до спортивної діяльності, їх величезного значення для людини та людства. Соціальна значущість спорту оцінюється в олімпізмі з позицій гуманізму, тобто такої системи поглядів, що найвищою цінністю вважає саму людину, її щастя, волю та гідність, усебічний і гармонічний розвиток, проявлення нею своїх здібностей, а до найважливіших, фундаментальних цінностей належать мир, дружба, взаєморозуміння, взаємоповага, спілкування людей та ін. Культурна цінність спорту полягає у його зв’язку зі світом естетичних цінностей. Спорт реалізує величезні можливості естетичного впливу на людину, виховання здатності сприймати, відчувати та правильно розуміти прекрасне. Це пов’язано з тим, що люди, які займаються спортом та спостерігають за ним, стикаються з різноманітними проявами прекрасного як у фізичній досконалості тіла людини, її духовних якостей, морального вигляду, так і під час виконання рухіз. естетичного оформлення спортивних свят та ін. Із позицій гуманізму олімпізм висуває певні вимоги до особистості олімпійського атлета. Орієнтуючись на гуманістичний ідеал усебічно гармонійно розвинутої особистості, олімпізм передбачає, що активні заняття спортом і високі досягнення в спорті не повинні призводити до однобічного розвитку людської особистості. Олімпійський атлет повинен гармонійно поєднувати фізичну досконалість із високою духовною культурою. Ця культура припускає, що атлет не прагне до перемоги за будь-яку ціну, він віддає перевагу чесній, шляхетній, лицарській поведінці в спортивних двобоях, переконаний у тому, що найголовніше в спортивних змаганнях — не перемога над суперником, а дух боротьби, що спонукує людину до досконалості, до подолання самої себе, своїх слабкостей і недоліків. Олімпізм є сукупністю ідеалів і цінностей, що є засадами для проведення Олімпійських ігор. Це життєва філософія, що звеличує та об’єднує в гармонійне ціле якості тіла, волі й розуму. Поєднуючи спорт із культурою та освітою, олімпізм прагне створити такий спосіб життя, що засновувався б на радощах, здобутих через зусилля, освітніх цінностях доброго прикладу та повазі універсальних етичних принципів. Заняття спортом є одним із прав людини. Кожний повинен мати можливість займатися спортом, не зазнаючи дискримінації, у дусі олімпізму, взаєморозуміння та чесної гри. Із цією метою організація, керівництво та керування спортом повинні контролюватися незалежними спортивними організаціями. Будь-яка форма дискримінації (расова, релігійна, тендерна та ін.) щодо країни або спортсмена є несумісною з олімпійським рухом. В Олімпійській хартії стверджується, що Олімпійські ігри об’єднують спортсменів усіх країн у чесних і рівноправних змаганнях на дружніх полях любительського спорту.
Визначні спортивні досягнення олімпійців Рей Юрі (1873-1937) — американський легкоатлет. Вісім разів перемагав на Олімпіадах у 1900-1908 рр. у стрибках у висоту, довжину та потрійному стрибку з місця, отримавши прізвисько «людина-гума». Він перемагав в усіх змаганнях, у яких брав участь, встановивши два світових і один олімпійський рекорди. Один із них — у стрибках у довжину з місця на 3,48 м — протримався до 1938 р., коли їх узагалі припинили реєструвати. Рамон Фонст (1883-1959) — кубинський фехтувальник. Чотириразовий чемпіон Олімпіад 1900 і 1904 рр. у змаганнях на рапірі та шпазі. Його спортивна кар’єра може вважатися чи не найдовшою у світі: в одинадцять років він став першою рапірою Франції, а коли йому виповнилося 56 років — переміг на четвертих Іграх Центральної Америки та Карибського моря. Крім того, у колекції Фонста нараховується 44 медалі за перемоги в змаганнях зі стрільби, 8 призів, що отримані на великих міжнародних змаганнях із боксу, Кубок Парижу з велогонок. Джим Торп (1888-1953) — американський легкоатлет. Дворазовий чемпіон Олімпіади 1912 р. у найскладніших видах легкої атлетики — п’ятиборстві та десятиборстві, єдиний спортсмен, якому це вдалося за всю історію легкої атлетики. Якщо аналізувати результати Торпа за чинною таблицею, то виявиться, що вони на 1075 очок більше, ніж у переможця Олімпіади 1920 р. і на 102 очка більше, ніж у переможця Олімпіади 1924 р. Він також брав участь у змаганнях із баскетболу, бейсболу, американського футболу, хокею, плавання, тенісу, боксу, стрільби з лука. Недо Наді (1894-1940) — італійський фехтувальник. Шестиразовий чемпіон Олімпіад 1912 і 1920 рр. Єдиний фехтувальник, який виборов 5 золотих медалей на одній Олімпіаді (індивідуальні рапіра та шабля, командні рапіра, шабля та шпага). Пааво Нурмі (1897-1970) — фінський легкоатлет. Дев’ятиразовий чемпіон Олімпіад 1920— 1928 рр. у бігу на середні та довгі дистанції, причому п’ять разів він перемагав на одній Олімпіаді (у 1924 р.). Тоді змагання з бігу на 1500 м і 5000 м були призначені на один день. Спочатку Нурмі переміг у забігу на 1500 м із олімпійським рекордом, а потім через 45 хв переміг у забігу на 5000 м зі світовим рекордом. Упродовж 1921-1924 рр. він установив 24 світових рекорди на дистанціях від 1500 м до 20 км. Оскар Сван (1947-1927) — шведський стрілець. Триразовий чемпіон Олімпіад 1908 і 1912 рр. Найстаріший чемпіон (у віці 64 років) і призер (у віці 72 років) Олімпіад. Крім того, започаткував найуспішнішу династію в історії Олімпіад — його син, триразовий олімпійський чемпіон Альфред Сван, разом із батьком завоював 6 золотих, 4 срібних та 5 бронзових олімпійських медалей. Джессі Оуенс (1913-1980) — американський легкоатлет. Чотириразовий чемпіон Олімпіади 1936 р. (біг 100 м і 200 м, естафета 4х 100 м, стрибки у довжину). 25 травня 1935 р. на змаганнях в Анн-Арборі (США) впродовж 45 хв установив 5 і повторив 1 світовий рекорди: у бігу на 100 ярдів, 220 ярдів, 200 м; 220 ярдів і 200 м із бар’єрами, стрибки у довжину (8 м 13 см), що протримався 25 років. Фанні Бланкерс-Кун (1918-2004) — нідерландська легкоатлетка, яка Міжнародною асоціацією легкоатлетичних федерацій визнана найкращою легкоатлеткою світу XX століття. Чотириразова чемпіонка Олімпіади 1948 р. (біг 100 і 200 м, 80 м із бар’єрами, естафета 4x100 м). Вона перемогла у віці 30 років, маючи двох дітей і будучи вагітною третьою дитиною. Установила 16 світових рекордів у 8 видах легкоатлетичної програми (біг, біг із бар’єрами, стрибки у висоту та довжину, п’ятиборство). Еміль Затопек (1922-2000) — чехословацький легкоатлет. Чотириразовий чемпіон Олімпіад 1948 і 1952 рр. У 1952 р. переміг у бігу на дистанціях 5000 і 10 000 м і в марафоні, установивши на всіх олімпійські рекорди. У 1949-1955 рр. установив 18 рекордів світу в бігу на дистанціях від 5000 до ЗО 000 м. Валерій Брумель (1942-2003) — радянський легкоатлет. Олімпійський чемпіон 1964 р. Йому належить найбільша кількість світових рекордів у стрибках у висоту серед чоловіків — 6. Після потрапляння в автокатастрофу йому повинні були ампутувати ногу, він переніс 30 операцій. Завдяки лікуванню у Г. А. Ілізарова він зміг повернутися у сектор для стрибків і стрибнути на 2 м 09 см. Боб Бімон (нар. 1946) — американський легкоатлет. Олімпійський чемпіон 1968 р. у стрибках у довжину. Він перевищив попереднє досягнення на 55 см, хоча перед цим результат поліпшився на 8 см протягом 8 років. Рекорд протримався 23 роки й до цього часу є олімпійським. Марко Спітц (нар. 1950) — американський плавець. Дев’ятиразовий чемпіон Олімпіад 1968 і 1972 рр. Перший спортсмен, який виборов на одній Олімпіаді 7 золотих медалей (100 м і 200 м вільним стилем, 100 і 200 м батерфляєм, естафети 4x100 м і 4x200 м вільним стилем і комбінована естафета 4x100 м), установивши в кожній із них світовий рекорд. Надя Команечі (нар. 1961) — румунська гімнастка. П’ятиразова чемпіонка Олімпіад 1976 і 1980 рр. Перша гімнастка, яка отримала за своє виконання оцінку 10.0 балів, а потім ще 6 разів повторила це досягнення. Карл Льюїс (нар. 1961) — американський легкоатлет. Дев’ятиразовий чемпіон Олімпіад 1984—1996 рр. На чотирьох Іграх він брав участь у 10 видах змагань і виборов 9 золотих і 1 срібну медаль. Крістін Отто (нар. 1966) — німецька плавчиха. Шестиразова чемпіонка Олімпіади 1988 р. (50 і 100 м вільним стилем, 100 м батерфляєм, 100 м на спині, естафета 4х 100 м і комбінована естафета 4х 100 м). Майкл Фелпс (нар. 1985) — американський плавець. Єдиний 14-разовий чемпіон Олімпіад 2004 і 2008 рр., єдиний 8-разовий переможець на одній Олімпіаді (2008). Установив 37 світових рекордів. Усейн Болт (нар. 1986) — ямайський легкоатлет. Триразовий чемпіон Олімпіади 2008 р. (біг 100 і 200 м, естафета 4x100 м), причому в усіх — зі світовими рекордами. Дійсний володар світових рекордів у бігу на 100 м (9,58 с), 200 м (19,19 с) і естафеті 4x100 м у складі збірної Ямайки (37,10 с). Засоби розвитку швидкісно-силових якостей та методи контролю Швидкісно-силові якості проявляються в рухових діях, у яких поряд зі значною силою м’язів необхідна ще й значна швидкість рухів (стрибки у довжину та висоту з місця та розбігу, метання снарядів та ін.). Чим значнішим є зовнішнє обтяження, яке долає учень, тим більшу роль відіграє силовий компонент, за меншого обтяження збільшується значущість швидкісного компонента. До швидкісно-силових здатностей належать: - швидка сила, що характеризується неграничним напруженням м’язів і проявляється у вправах, які виконують зі значною швидкістю, що не досягає граничної величини; - вибухова сила — здатність під час виконання рухової дії досягати максимальних показників сили в якнайкоротший час (наприклад, старт у спринтерському бігу, стрибки, метання та ін.); - прискорювальна сила — здатність м’яза до швидкості зростання робочого зусилля в умовах їх скорочення; - амортизаційна сила — здатність якнайшвидше закінчити рух під час його здійснення з максимальною швидкістю (наприклад, зупинка після прискорення). Засоби розвитку швидкісно-силових якостей: - прискорення з різних вихідних положень; - біг у змінному темпі в різних напрямках, зі швидкістю, що раптово змінюється; - присідання на обох ногах у максимальному темпі; - ловіння предмета, що падає (м’яч, гімнастична палиця та ін.), кидки набивного м’яча (вагою 1-3 кг) у різні способи в максимальному темпі; - естафети та спортивні ігри; - різні види легкоатлетичних стрибків (у довжину та висоту, із місця та з розбігу, багатоскоки); - стрибки зі скакалкою. У процесі розвитку швидкісно-силових якостей перевагу віддають вправам, що виконуються з найбільшою швидкістю, за якої зберігається правильна техніка рухів. Величина зовнішнього обтяження не повинна перевищувати 30-40 % від індивідуально максимального обтяження учня. Кількість повторень вправ в одній серії складає 6-10, кількість серій у занятті — 2-5.
Допомога за обморожень та опіків Обмороженнями називаються ушкодження тканин унаслідок тривалого впливу на них низької температури. Іноді обмороження може настати через несприятливий збіг обставин (вітер, тісне мокре взуття, виснаження) навіть за температури +4...5°С. Найчастіше обморожуються частини тіла, що слабше забезпечуються кров’ю чи не вкриті одягом (кінчик носа, вуха, кисті, стопи, особливо пальці). Ознаками обмороження є відчуття холоду, біль і поколювання, потім утрата чутливості, набряклість і різка блідість. Біль на початку не відчувається, але під час відігрівання обмороженої ділянки виникає різкий біль. Перша допомога потерпілому полягає в місцевому та загальному зігріванні. Зігрівати вражену ділянку найкраще у воді кімнатної температури (20-22 °С), поступово протягом години підвищуючи її температуру до температури тіла (36 °С). За важких обморожень, коли на шкірі з’являються пухирці, після відігрівання накладають пов’язку, а потерпілого доправляють до лікарні. Опіки можуть бути наслідком дії на шкіру високої температури (вогонь, пара, окріп), тривалої дії сонячних променів і хімічних речовин (кислоти, лугу). За ступенем поширення та глибиною враження розрізняють опіки чотирьох ступенів. За опіків першого ступеня шкіра на місці ураження червоніє, дещо набрякає, виникає сильний біль. Якщо на шкірі з’являються ще й пухирі, що заповнені прозорою жовтуватою рідиною, то це — опіки другого ступеня. Опіки третього ступеня характеризуються змертвінням ділянок шкіри, що вкриваються струпом. За опіків четвертого ступеня ділянки тканин на місці опіку обвуглюються. Перша допомога при опіках — це, насамперед, припинити дію джерела опіку, потім обережно зняти з потерпілого одяг, щоб не порушити цілісності шкіри, і накласти на обпечену поверхню стерильну пов’язку. За зазначених опіків потерпілого необхідно загорнути у чисте простирадло. За опіків другого, третього та четвертного ступенів потерпілих після надання першої допомоги слід негайно доправити до лікарні.
| |
Переглядів: 1194 | |
Всього коментарів: 0 | |