Головна » Статті » Для учнів |
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗНАННЯ ДЛЯ УЧНІВ 9 КЛАСУ. Основи раціонального харчування Раціональне харчування (гаііо (лат.) — розумний) — це фізіологічно повноцінне харчування здорових людей з урахуванням їх віку, статі, характеру праці та інших факторів. Раціональне харчування сприяє збереженню здоров’я, збільшенню опірності організму до шкідливих факторів навколишнього середовища, високій фізичній та розумовій працездатності, а також активному довголіттю. Вимоги до раціонального харчування — це вимоги до: - харчового раціону; - режиму харчування; - умов прийому їжі. Вимоги до харчового раціону: - енергетична цінність раціону повинна компенсувати енергозатрати організму (добова потреба в енергії залежить від енергетичних затрат, необхідних для основного обміну, засвоєння їжі та фізичної діяльності. Основний обмін — це енерговитрати організму у стані повного спокою, що забезпечують функціювання всіх органів і систем, підтримують температуру тіла: у чоловіків із середньою масою тіла (70 кг) основний обмін складає 1600 ккал, у жінок — 1400 ккал. Приблизно 200 ккал становлять енерговитрати для засвоєння їжі, здебільшого, білків і значно меншою мірою — вуглеводів і жирів. Витрати енергії на фізичну діяльність залежать від характеру роботи та особливостей відпочинку); - належний хімічний склад — оптимальна кількість збалансованих між собою поживних речовин (співвідношення між основними компонентами харчування в пропорції: 50 % — вуглеводи, 20 % — білки і 30 % — жири), а також достатня кількість вітамінів, мікроелементів, амінокислот і води (щоденно слід уживати від 6 до 8 склянок води та фруктових соків); - добра засвоюваність їжі, що залежить від її складу і способу приготування; - високі органолептичні властивості їжі (зовнішній вигляд, консистенція, смак, запах, колір, температура); - різноманітність харчування за рахунок значного асортименту продуктів (слід уживати менше жирної їжі, значно обмежити споживання смаженого м’яса, масла, ковбаси, сметани, сиру, майонезу, цукру, солі; натомість віддавати перевагу м’ясу птиці та риби) і різних прийомів їх кулінарної обробки (необхідно пам’ятати, що в процесі кулінарної обробки втрачається в середньому 10 % енергетичної цінності продуктів, до 60 % вітаміну С, 20-30 % вітамінів групи В, до 49 % вітаміну А, втрата кальцію досягає 15 %, а заліза — 20 %); - здатність їжі (склад, об’єм, кулінарна обробка) створювати відчуття насиченості (слід уживати більше низькокалорійних об’ємних продуктів — сирих овочів, фруктів, хлібу грубого помелу, соків); - санітарно-епідемічна безпечність. Вимоги до режиму харчування: - тривалість (їсти повільно, добре пережовуючи, витрачаючи на кожен прийом їжі не менше ніж 20 хв, тому що саме за цей час настає відчуття ситості; а сам процес розжовування їжі знижує стрес та напруження) і кількість прийомів їжі, інтервали між ними (для рівномірного навантаження на систему травлення необхідно вживати їжу не менше ніж 4 рази на добу); - розподіл харчового раціону за енергоємкістю, хімічним складом і масою щодо окремих прийомів їжі. Вимоги до умов прийому їжі: - відповідна обстановка під час прийому їжі; - сервірування столу (під час якого розпочинають працювати звукові, світлові, нюхові аналізатори, організм готується до вживання їжі, краще виробляє шлунковий сік); - відсутність факторів, що відвертають увагу від їжі (неприпустимими під час уживання їжі є читання, перегляд телепрограм, хвилювання; не припустимим є також харчове примушування). Необхідно правильно харчуватися. Як відомо, відчуття голоду виникає двічі. Спочатку його викликають нервові імпульси з порожнього шлунка після переходу останніх порцій харчової кашки в дванадцятипалу кишку. Якщо людина вжила їжу, тоді відчуття ситості виникає відразу після наповнення шлунка певною кількістю їжі. Якщо людина ігнорує перший сигнал голоду, не звертаючи жодної уваги на нього, тоді це відчуття зникає. Другий сигнал надходить до центральної нервової системи із «голодної» крові після того, як поживні речовини перейшли з неї в клітини та тканини організму. Цей сигнал дуже стійкий, і людина повинна зреагувати на нього, уживши їжу. Після вживання їжі за другим сигналом відчуття повноти шлунка з’являється не одразу, а лише після насичення крові й тканин поживними речовинами. Відчуття голоду зникає за 2—3 години. У результаті людина втрачає відчуття міри, незважаючи на те, що шлунок переповнений. Особливо небезпечним є переїдання перед сном, адже це ускладнює роботу внутрішніх органів і може спричинити захворювання шлунка. Якщо людина має надлишкову вагу, слід зменшити споживання калорій та збільшити їх витрати: щоб втратити 1 кг ваги тіла необхідно витратити 7000 ккал, а для того, щоб втратити жирову тканину (що переважає), а не м’язову, необхідно збільшити фізичну активність. До речі, виконання регулярних фізичних вправ також є обов’язковою умовою раціонального харчування. Найкраще займатися аеробними фізичними вправами (тривала ходьба, біг підтюпцем, плавання, ходьба на лижах та ін.) наприкінці дня перед вечерею. Протягом двох годин після напруженого фізичного навантаження спостерігається втрата апетиту і тому ті, хто напружено працюють у другій половині дня, їдять значно менше. Олімпійська Україна. Основна мета Національного олімпійського комітету (НОК) України полягає в організації підготовки та участі спортсменів в Олімпійських іграх, розширенні міжнародного співробітництва, популяризації масового спорту і здорового способу життя, фізичному і духовному збагаченні людей. Із цією метою НОК України ставить перед собою, зокрема,такі завдання: - розвивати та захищати олімпійський рух в Україні; - забезпечувати дотримання та виконання норм і правил Олімпійської хартії в Україні, положень Етичного кодексу МОК; - сприяти зміцненню авторитету та підвищенню престижу українського спорту на міжнародній арені; - захищати інтереси олімпійського руху України у взаєминах із міжнародними спортивними організаціями; - сприяти вивченню і збереженню олімпійської історії та традицій України шляхом поширення олімпійської освіти і культури; - здійснювати справедливий відбір та комплектування складу олімпійської команди; - забезпечувати виконання положень Всесвітнього Антидопінгового кодексу, брати участь у боротьбі проти використання в спорті заборонених речовин і процедур та брати участь у міжнародній боротьбі проти наркоманії; - сприяти підготовці олімпійських резервів та розвитку спорту вищих досягнень і спорту для всіх в Україні; сприяти підготовці спортсменів для участі у спортивних заходах на національному та міжнародному рівні; - сприяти гармонійному розвитку фізичних та моральних якостей людей, зміцненню їх здоров’я. На засадах незалежності та доброї волі Національний олімпійський комітет України об’єднує понад 50 федерацій із видів спорту. У перше НОК України представляв самостійну національну команду на Іграх XVII Зимової Олімпіади в Ліллехаммері. Далі наведено результати участі українських олімпійців у зимових і літніх Іграх. Зимові Олімпійські ігри в Ліллехаммері (Норвегія, 1994) — 1 золота (О. Баюл, фігурне катання) та 1 бронзова медалі (13-те місце в неофіційному командному заліку). Олімпійські ігри в Атланті (США, 1996) — 9 золотих (Є. Браславець та І. Матвієнко, вітрильний спорт; Вол. Кличко, бокс; І. Кравець, потрійний стрибок; В. Олейник, греко-римська боротьба; Т. Таймазов, важка атлетика; Р. Шаріпов, спортивна гімнастика; К. Серебрянська, художня гімнастика; Л. Подкопаєва, спортивна гімнастика — абсолютна першість і вільні вправи), 2 срібні та 12 бронзових медалей (9-те місце). Зимові Олімпійські ігри в Нагано (Японія, 1998) — 1 срібна медаль. Олімпійські ігри в Сіднеї (Австралія, 2000) — З золотих (М. Мільчев, стрільба; Я. Клочкова, комплексне плавання на дистанціях 200 і 400 м) і по 10 срібних та бронзових медалей (21-ше місце). Олімпійські ігри в Афінах (Греція, 2004) — 9 золотих (Е. Тедеєв, вільна боротьба; В. Гончаров, спортивна гімнастика; І. Мерлені, вільна боротьба; Ю. Нікітін, стрибки на батуті; Н. Скакун, важка атлетика; Ю. Білоног, штовхання ядра; О. Костевич, кульова стрільба; Я. Клочкова, комплексне плавання на дистанціях 200 і 400 м), 5 срібних і 9 бронзових медалей (12-те місце). Зимові Олімпійські ігри в Турині (Італія, 2006) — 2 бронзових медалі (18-те місце). Олімпійські ігри в Пекіні (КНР, 2008) — 7 золотих (Г. Пундик, О. Харлан, О. Хомрова, О. Жовнір, фехтування; А. Айвазян, кульова стрільба; В. Рубан, стрільба з лука; О. Петрів, кульова стрільба; Н. Добринська, семиборство; І. Осипенко- Радомська, веслування; В. Ломаченко, бокс), 5 срібних і 15 бронзових медалей (11-те місце). Загалом це більше, ніж на кожній із попередніх літніх Олімпіад, де Україна брала участь самостійно. ХХІ Зимові Олімпійські ігри — Ванкувер (Канада), 2010 р. Від України виступали 47 спортсменів; найкращий результат — 5-те місце. ХХІІ Зимові Олімпійські ігри - Сочі (Росія) 7—23 лютого 2014 р. Збірна України на Іграх в Сочі завоювала 2 медалі - золоту та бронзову, зайняла в загальнокомандному заліку 20 місце. Українська жіноча збірна з біатлону завоювала свої перші в історії України золоті медалі зимових Олімпійських ігор. Раніше біатлоністка Віта Семеренко завоювала в напруженій боротьбі бронзову медаль в спринті на дистанції в 7,5 км ХХХ Олімпіада – Лондон (Великобританія) з 27 липня по 12 серпня 2012 року. Лондон став першим містом, яке приймало ігри вже втретє ( до цього вони проходили там у 1908 та 1948 роках) . Талісмани ігор — Венлок і Мандевіль. В медальному заліку Україна посіла почесне 14-е місце. ХХХ Літні Олімпійські ігри стали історією. За 17 днів розіграно 302 комплекти медалей у 39-ти спортивних дисциплінах. Українські спортсмени вибороли у Лондоні 20 медалей - 6 золотих, 5 срібних і 9 бронзових. А в медальному заліку Україна посіла почесне 14-е місце серед 204 країн-учасниць (8-е серед європейських держав). Золото - Яна Шемякіна – фехтування; Катерина Тарасенко, Наталія Довгодько, Анастасія Коженкова, Яна Дементьєва - академічне веслування; Олексій Торохтій - важка атлетика; Юрій Чебан - веслування на байдарках і каное; Олександр Усик – бокс. Василь Ломаченко – бокс. Правила самостійних занять і методика складання індивідуальних програм занять фізичними вправами Самостійні заняття із загальної фізичної підготовки забезпечують тривале збереження фізичної та розумової працездатності та створюють умови для високопродуктивної праці. Самостійна підготовка школярів здійснюється в процесі позакласної та позашкільної роботи з фізичної культури. Основними засобами таких занять є загальнорозвивальні вправи, у тому числі гімнастичні (для м’язів рук, ніг, тулуба та шиї, а також на гімнастичних снарядах), легкоатлетичні (ходьба, біг, стрибки, метання), вправи на тренажерах, а також різноманітні рухливі та спортивні ігри, вправи спортивного характеру (плавання, ходьба на лижах, катання на ковзанах та ін.). Основні правила самостійних занять фізичними вправами. Перш ніж розпочати самостійні заняття, необхідно з’ясувати стан здоров’я та рівень фізичного розвитку. Заняття обов’язково слід розпочинати з розминки, а після завершення застосовувати поновлювальні процедури (масаж, душ або ванна). Ефективність тренувальних навантажень збільшується, якщо їх використовувати разом із гартувальними процедурами і з дотриманням режиму раціонального харчування. Тому слід намагатися проводити заняття на свіжому повітрі, залучаючи до них товаришів або родичів. Необхідно дотримуватися фізіологічних принципів тренування: - поступове ускладнення вправ; - зростання обсягу та інтенсивності навантажень; - чергування навантаження та відпочинку протягом одного заняття з урахуванням перенесення навантаження. Кожне заняття повинно складатися із підготовчої, основної та заключної частини, на що припадає 15-20%, до 70% і 5-10% загальної тривалості заняття відповідно. Не намагатися якнайшвидше досягнути результатів — це може призвести до перенавантаження та перевтомлення. Складаючи план заняття, слід добирати вправи на розвиток усіх фізичних якостей (сили, витривалості, швидкості, спритності, гнучкості). Після виникнення відчуття стомлення або відхилень у стані здоров’я, необхідно зменшити навантаження та проконсультуватися з лікарем або вчителем фізичної культури. Принципи складання індивілуальних оздоровчих програм. 1. Принцип різноманітності засобів оздоровчого тренування, що передбачає використання різноманітних фізичних вправ та їх специфічний вплив на організм людини. 2. Принцип поступовості збільшення інтенсивності та обсягу навантажень, що полягає в оздоровчому ефекті рухової активності середньої інтенсивності (хвилеподібна, прямолінійна та ступінчаста форми підвищення навантажень у межах одного заняття, від заняття до заняття, щотижнево). 3. Принцип систематичності оздоровчих тренувань, що означає необхідність регулярних (не менше ніж тричі на тиждень) занять фізичними вправами. 4. Принцип індивідуальності оздоровчих тренувань, що виявляється у визначенні максимально допустимих та оптимальних фізичних навантажень залежно від віку, фізичної підготовленості та індивідуальних особливостей людини. Методика складання індивідуальної оздоровчої програми. 1. Визначення мети і завдань самостійних занять (оздоровчі, рекреаційні, професійно- прикладні, лікувальні або тренувальні). 2. Визначення спрямованості та організаційних форм самостійних занять (ранкова гігієнічна гімнастика, вправи впродовж дня, самостійні тренувальні заняття), що залежать від віку, статі, стану здоров’я, рівня фізичної (спортивної) підготовленості. 3. Визначення засобів впливу (фізичні вправи, масаж, дотримання гігієнічних вимог упродовж заняття, загартовування) і методики їх упровадження. 4. Визначення режимів роботи (обсяг та інтенсивність фізичного навантаження, засоби його контролю). 5. Визначення гігієнічних складових оздоровчої програми (раціональне харчування; гігієна тіла, одягу, взуття; загартовування). Під час складання індивідуальних програм занять фізичними вправами необхідно враховувати суму оздоровчих, загальнозміцнювальних і розвивальних впливів системи спеціально дібраних фізичних вправ, що впливають на формування опорно-рухового апарату, допомагають підвищити функціональні можливості та рівень фізичної підготовленості. Перша допомога у разі травм (удар, вивих, перелом, розтягнення) Причиною більшості спортивних травм є різноманітні падіння та зіткнення, що здебільшого пов’язані з неправильною поведінкою, неорганізованістю і недостатньою дисциплінованістю учнів. Перша допомога у разі забою. Забиті місця характеризуються ушкодженням м’яких тканин із внутрішнім крововиливом. При забої рекомендується змастити шкіру в місці удару настоянкою йоду і покласти на деякий час холодний компрес, а потім накласти пов’язку. На другу добу після травми застосовують тепло. При ударах у голову, груди, живіт потерпілому необхідно забезпечити цілковитий спокій, дати протишокові засоби і транспортувати до медпункту. У випадку, якщо забій зроблено в область живота, потерпілому не можна давати ані їсти, ані пити. Перша допомога у разі вивиху. При вивихах відбувається стійке зміщення суглобових поверхонь кісток. Здебільшого вивих супроводжується розривом капсули суглоба. Для вивиху характерними є укорочення або подовження кінцівок, біль у суглобі, що різко посилюється при рухах, а також утруднення активних рухів і різке обмеження пасивних рухів. Змінюється конфігурація суглоба: вивихнута кістка виступає на новому незвичному місці. При вивиху можуть бути пошкодженими зв’язки, судини, нерви. Перша допомога обмежується накладенням шини і застосуванням болезаспокійливих засобів. Самостійне вправляння суглобів не рекомендується, тому що вивихи, особливо гомілковостопних, колінних, променезап’ясткових і ліктьових суглобів часто поєднуються з переломами відростків кісток. Обов’язковим є транспортування постраждалого (або його супровід у разі вивиху суглобів верхньої кінцівки) до медпункту. Перша допомога у разі перелому. Перелом призводить до порушення цілісності кісток, їх уламки можуть залишатися на місці або зміщуватися. Переломи поділяються на закриті (без ураження шкіри) та відкриті (з раною над місцем перелому). Перша допомога полягає у накладенні шини з підручного матеріалу, щоб.зафіксувати місце перелому та області суглобів, що розташовані вище і нижче (можливо, ушкоджену руку слід прибинтувати до тулуба, а ногу — до здорової ноги). Усередину потерпілому дають амідопірин або анальгін і транспортують до медпункту. У разі відкритого перелому, крім накладення шини, необхідно обробити шкіру навколо рани настоянкою йоду, накласти стерильну пов’язку, якщо можна, то ввести протиправцеву сироватку. Якщо учень перебуває у важкому стані, варто вжити заходів, щоб запобігти шоку. Особливо небезпечними є ушкодження в області хребта, черепа, тазу. Тут необхідним є екстрене втручання лікаря, однак транспортувати потерпілого до лікувального закладу можна лише із забезпеченням його цілковитого спокою (на спеціальних ношах, дерев’яному щиті тощо). Перша допомога у разі струсу головного мозоку. Характерні ознаки: втрата свідомості (навіть короткочасна) і блювота, потім — сильний головний біль. Надання допомоги полягає у створенні абсолютного спокою постраждалому, голову піднімають і роблять холодні компреси на неї; варто обмежити вживання рідин, можна пити солодкий чай. Усередину приймають анальгін по 1 таблетці 2-4 рази на добу. Транспортування до лікарні. Перша допомога у разі розтягнення або розриву зв'язок. Ознаками травми є різкий біль (у перший момент), припухлість, синець і хворобливість рухів у суглобі. На область ушкодженої зв’язки спочатку накладають холод, а потім тугу фіксувальну пов’язку, бажано за допомогою еластичного бинта. У разі значного розтягнення зв’язок гомілково - стопного або колінного суглобів рекомендується шина. Усередину дається анальгін або амідопірин.
| |
Переглядів: 343 | |
Всього коментарів: 0 | |