MENU
Головна » Статті » З досвіду роботи

Досвід роботи

«Методи підвищення ефективності уроків фізичної культури, забезпечення пріоритетності технологій та методик, які оберігають, підтримують і розвивають здоров’я дітей»

 

Щоб зробити дитину розумною і

розсудливою,зробити її міцною і здоровою,

хай вона бігає, стрибає, пустує,

хай грає і діє, перебуває у безперервному русі.

                                                                         Ж-Ж Руссо.

Моє кредо

Вже минуло 35 років з тих пір, як я вперше переступив поріг спортивного залу і вимовив: «Здрастуйте, діти! Мене  звати Сергій Петрович. Я – ваш вчитель фізкультури».

Як це було давно і як недавно.

Відтоді я почав жити в школі, на цьому величезному кораблі дитинства і юності, на якому вчителів і учнів об'єднує співпраця і співтворчість.   Я – вчитель фізичної культури.

   У своїй педагогічній роботі я намагаюся вчити дітей здобувати знання, слідкувати за своїм здоров’ям, приймати самостійно рішення, відповідати за них, добиватися результатів і поставленої мети.

Сухомлинський говорив: «Що школа має бути не коморою знань, а середовищем думки. Тоді предмет, що його викладає вчитель, стає не кінцевою його діяльністю, а засобом розвитку дитини».

В кожній дитині я бачу Людину, вірю в неї, в її розум, добре серце, безкорисливість і неповторність, тому до кожної дитини намагаюсь знайти індивідуальний підхід, стати не просто вчителем, а й товаришем.

Так хочеться, щоб мої вихованці мали добру душу і серце , чуле до людського болю, мали добре здоров’я, були ввічливі та поважали старших.

Перевагу надаю ненав’язливим порадам, методу відстрочки, який дає змогу учням краще підготуватися та розумно підкоритися вимогам; поважаю індивідуальність кожного учня, шукаю або створюю привід похвалити учня, порадіти за досягнення як самому, так і всім класом.

І. Урок як головна форма фізичного виховання

1. Головні вимоги до сучасного уроку фізичної культури.

        Серед головних пріоритетних завдань з предмету «Фізична культура» є положення про демократизацію освіти, надання їй національної спрямованості вимоги пошуку нових шляхів удосконалення фізичного виховання підростаючого покоління. За вирішення цієї проблеми береться навчальна дисципліна «Фізична культура». Головними вимогами до сучасного уроку фізичної культури є:

- забезпечення оптимізації навчально-виховного процесу із застосуванням елементів інноваційних методів навчання та здійснення міжпредметних зв'язків;

- забезпечення освітньої, виховної, оздоровчої, розвивальної спрямованості навчального процесу;

- формування в учнів умінь і навичок самостійно займатися фізичними вправами;

- забезпечення диференційованого підходу до організації навчального процесу з урахуванням стану здоров'я, рівня фізичного розвитку, рухової підготовленості та статі учнів, урахування мотивів та інтересів учнів до заняття фізичними вправами;

- використання вчителем різноманітних організаційних форм, засобів, методів і прийомів навчання;

- досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів протягом кожного уроку з урахуванням стану здоров'я.

       Важливою умовою здійснення навчально-виховного процесу з фізичної культури є дотримання дидактичних принципів навчання: свідомості та активності, наочності, доступності та індивідуалізації, систематичності та послідовності, міцності та науковості. Творче використання на уроках фізичної культури цих дидактичних принципів вимагає застосування адекватних методів навчання.

 

2. Сучасний  урок фізичної культури.

          Сучасний урок фізичної культури вимагає від педагога застосування засобів і методів навчання, напрямлених на формування в учнів необхідних умінь та навичок як на уроці, так і при самостійних заняттях. Урок повинен бути високо ефективним і в розвитку фізичних якостей. Тому все більш значущими стають засоби і методи, які можуть інтенсифікувати процес навчання, зробити його результативним. До них повною мірою можна віднести матеріальне забезпечення навчально – виховного процесу, наявність науково обґрунтованого планування програмового матеріалу, що визначає вибір засобів, форм організації та методів викладання, нестандартне обладнання, використання ТЗН, функціональної музики на уроках  фізкультури, методики навчання і вдосконалення техніки з різних видів спорту. Одним з основних факторів, що визначають успіх справи, є кваліфікація вчителя, професійна майстерність організатора навчально – виховного процесу. Тут потрібне його вміння раціонально розподілити навчально – матеріальні ресурси школи і спортзалу, методичний арсенал, набір фізичних вправ різної направленості.  Необхідна його здатність педагогічно правильно організувати рухову діяльність учнів, як на уроці, так і в позаурочних секційних заняттях, при виконанні завдань в домашніх умовах. Тобто першочергове значення при цьому має якість проведення уроків фізичної культури.

3. Організація ефективної роботи на уроках гімнастики.

        Однією з проблем сучасного уроку гімнастики е вміле поєднання вивчення нового навчального матеріалу із закріпленням і вдосконаленням рухових навичок, яких набули учні при засвоєнні навчальних тем на попередніх уроках. При цьому вчитель фізичної культури має організувати навчально-виховний процес таким чином, щоб одночасно планово розвивати в учнів і необхідні фізичні якості. Як же сьогодні за 45 хв. уроку можна досягти цієї мети? Відповіді можна знайти, працюючи над темою «Шляхи інтенсифікації праці вчителя і учнів на уроках фізичної культури.». Працюю над цією темою багато років і це допомагає успішно долати недостатню рухову активність, повніше задовольняти біологічну потребу організму учня в рухові і  підвищувати ефективність процесу навчання.

Але, що означає інтенсифікувати навчальну працю учнів на уроках? На успіх у розв’язанні такого важливого завдання, яким взагалі вважають інтенсивну систему навчання і фізичного виховання учнів, впливають різні фактори. Серед основних слід назвати матеріальне забезпечення навчально-виховного процесу всієї системи фізичного виховання школярів. Потім - наявність науково обгрунтованого планування програмового матеріалу;  який визначає вибір засобів, форм організації та методів навчання. Одним з основних факторів, які впливають на успіх справи, є кваліфікація вчителя,  що  вміє раціонально розподілити навчально-матеріальні ресурси школи і спортивного залу, методичний арсенал, правильно підібрати вправи різного напрямку. Однак першочергове значения має якість викладання уроків фізичної культури. В даних розробках уроків гімнастики  застосовую метод колового тренування в двох його різновидах, заняття на зупинках, використання функціональної музики на вступній (підготовчій), основній та заключній частинах уроку, використовую вправи ритмічної  гімнастики для дівчаток. Немаловажне значення має  застосування на уроці нестандартного обладнання. Це пристінна перекладина та пристінні бруси, які не займають багато місця в залі. До того ж 2-3 учні здатні швидко їх встановити чи  прибрати.   Зупинимося на цих питаниях детальніше. Відомо, що початок уроку фізичної культури характеризується слабкою працездатністю учнів, а ритміка їх рухової діяльності в цей час не співпадає з ритмікою навчального процесу. Це ускладнює навчальну працю і вимагає певного часу для адаптації учнів на уроці. Власне, саме для цього і виділяється вступна частина в структурі уроку. 3 метою полегшення і прискорення процесу адаптації учнів, корисно використовувати різновид функціональної музики (умовно назвемо ії музикою адаптації), яка виконує функції пробудження рухової діяльності на фоні позитивних емоцій і гармонійного підведення всього організму учня до більших фізичних навантажень, запланованих в основній частині уроку. Завдання музики адаптації - покращити настрій учнів, настроїти їх руховий апарат на ритм навчального процесу, внести у виконувані вправи елементи гармонізації, привабливості та комфорту, допомогти ефективнішому вирішенню педагогічних завдань вступної  частини уроку.                                                                                                        

          В додаток до розробок уроків гімнастики дано комплекс музичного супроводу до вступної (підготовчої) частини уроку. Виконання вправ на зупинках та їх технологія за останні роки повністю вивчена. На уроках я використовую свою технологію, яка підходить для нашої школи та малокомплектних шкіл.

          Клас ділиться на дві групи: хлопчики та дівчатка. Групи починають працювати на певних снарядах, потім через певний проміжок часу за командою вчителя  учні переходять на інші зупинки. Перехід відбувається під музику, учні повинні пройти всі заплановані снаряди.

          Під час виконання вправ також звучить сучасна музика, завдяки якій підвищується емоціональність, працездатність учнів. Потім група дівчаток переходить на ритмічну гімнастику, а група хлопців на розвиток рухових якостей методом колового тренування. В заключній частині уроку, як правило 3 - 5 хв., відводиться на підсумок уроку, і учні виконують вправи на дихання та розслаблення під музику. Вихід із спортзалу проходить організоовано і теж під музику.

4. Організація ефективної роботи на уроках футболу.

         Активна рухова діяльність школярів у процесі занять фізичною культурою і спортом сприяє запобіганню переван­тажень і перевтоми. Доцільність і ефективність рухової дія­льності, як і будь-якої іншої, залежить від системи її реалі­зації, глибини наукового обґрунтування. Важливо, зокре­ма, знати характер і ступінь впливу на організм тих чи ін­ших вправ, правильно варіювати навантаження. Усе сказа­не стосується й одного з найбільш популярних, масових і улюблених школярами видів спорту – футболу. Футбол розвиває силу, швидкість, витривалість, сприт­ність, сміливість, рішучість, наполегливість, силу волі, по­чуття товариськості. Кожен футболіст має можливість ви­ховувати в собі ініціативність, самостійність і творчу акти­вність, але він не повинен забувати про інтереси колективу і про взаємодію з партнерами по команді. Опанувати техні­кою і тактикою гри у футбол школярі можуть на уроках і в секціях фізичної культури. Футбол розвивається швидкими темпами, характер гри постійно змінюється у бік інтенсифі­кації діяльності усіх футболістів під час матчу. Саме з урахуванням динаміки розвитку цієї гри, з одно­го боку, і специфікою занять з футболу в школі - з іншого, я і намагався скомпонувати цю методику навчання школярів гри у футбол.

        Для наочності приведу опис одного з варіантів дискретної (перервної) музичної оптимізації уроку гімнастики в VІІІ та уроку футболу в ІХ  класі. Конспекти уроків та відеофільм уроків додаються.

5. Висновки

          Використовуючи  розроблену методику проведення уроків гімнастики та уроків футболу, спостерігаю що перевагою такої моделі уроку є те, що вона, маючи в основі своїй класичну організаційну форму навчання фізичним вправам в колективі, розподіляє сам процес навчання на ціліснозамкнуті елементи. В даному випадку проходження нового матеріалу окремо для хлопців і дівчат є найбільш педагогічно обгрунтованим при масовому навчанні, включаючи діяльність учителя і учня в учнівському колективі. В процесі інтенсифікації навчальної праці школярів змінюється ступінь педагогічного керівництва всім ходом занять, йде підсилення інструктивного направлення уроку, що, звичайно, вимагає від учителя фізичної культури глибоких знань фізіологічних основ фізичного виховання.

    Як уже зазначалося, метод колового тренування не можна розглядати як універсальну форму організації учнів для виконання вправ. Залежно від змісту занять, етапів навчання фізичних вправ, застосовую різні методи. Для колового методу слід відводити не весь урок, а його частину (15 - 25 хв.), решту часу використовувати для навчання або вдосконалення тієї чи іншої вправи,  розучування або повторения рухливої гри тощо.

      Досвід  роботи у застосуванні методу колового тренування дозволяє зробити такі висновки:

1.   Колове тренування є одним із організаційних методів застосування фізичних вправ, спрямованих на комплексний розвиток фізичних якостей учнів 5 - 11 кл.

2.   Метод колового тренування забезпечує високу моторну щільність уроку й піднесений емоційний стан учнів, дає змогу виконати великий обсяг вправ, одержати значне навантаження і підвищити рівень фізичної підготовленості  учнів.

3. Застосування колового тренування вимагає від кожної дитини діяти узгоджено всією групою, примушує їх бути уважними та дисциплінованими.

4. Під час занять із застосуванням методу колового тренування формуються навички самостійного виконання вправ та вміння здійснювати самоконтроль за рухами й фізичним навантаженням.

   Використання на уроках музичного супроводу робить урок більш емоційним, насиченим, а учні на такому уроці більш дисципліновані, весь час знаходяться в роботі. Працювати на такому уроці учням цікаво і час швидко спливає, а застосування на уроці нестандартного обладнання збільшує загальну та моторну  щільність уроку.

Література

     Фізична культура методичний посібник 5-9 класи за загальною редакцією С.М. Дятленка –

            К. : Літера ЛТД, 2010 стр.6                                                                                                           К.Л. Віхров Футбол у школі Київ Комбі ЛТД 2004 стр. 3                                                                Сайкина Є.Г., Фірілева Ж.Е.Музичне забезпечення уроків фізичної культури в школі.                          Збірник науково-метод. робіт. -СПб.: Изд-во РГПУ ім. А.І. Герцена, 2003.                                     Шолих М. Круговая тренировка, изд. ФиС, М., 1966.                                                                    Зигфрид А.І. Зробити  ефективним процес навчання Фізична культура в школі №11                     1991р.стр.54  

                   Іванов А інтенсифікувати навчальну працю учнів на уроках гімнастики                                        Фізична культура в школі №6 1989р. стр.18,20

                                     Власний досвід.

Категорія: З досвіду роботи | Додав: Serebryakov58 (03.01.2016)
Переглядів: 1693 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar